Jag lovade häromdagen på Twitter att detta inlägget skulle komma. Några av mina bästa bilder från säsongen som gått. Jag kan redan nu förvarna dig om att de kanske rent fototekniskt inte alltid är de bästa. Ibland representerar de, för mig, något mer än bara motivet. Kan även säga att där är inte en enda bild från före nyår. Upptäckte egentligen ganska snabbt när jag började fotografera i Oktober att ett 50 mm objektiv inte var det bästa att använda och att det teleobjektivet jag hade vid den tiden helt enkelt inte var tillräckligt ljusstarkt. I början av Januari köpte jag ett nytt teleobjektiv och sedan dess har fotokvalitén gått upp markant. Denna säsongen har verkligen varit lärorik för mig som amatörfotograf. Det har varit en “crash course” i kompromiss mellan skärpa och snabbhet. Det tog mig ända fram till fjärde kvartsfinalen mot Skövde att våga prova mig fram med manuell vitbalans och kelvin, tack vare en trevlig fotograf jag träffade på pressläktaren. Jag kan nu summera säsongen med att säga att jag behöver en ny kamera, då min inte riktigt når ända fram.
Någon som har 35 000 kr som ligger och skräpar?
Jennie Linnéll i matchen mot EIK. Ett av de första fotona jag tog efter att jag fått mitt nya objektiv. Jennie är dessutom en tacksam spelare att ta foton på då hon, som Christoffer Ekmark så poetiskt skrev, “krigar som en vild marinsoldat”. Hon har ingen tanke på varken liv eller lem när hon kastar sig rakt igenom försvaret. Inte helt olikt en viss Andrea Kviecinska, som låg som ett horisontellt streck i genombrotten, på den tiden det begav sig för min fru och min syster i H65.
Enes Muranovic i en vild kontring mot… ja inte vet jag. Borde döpa mapparna på min dator med nåt mer än bara datumet. Hursomhelst, kontringsbilder är förvånansvärt svåra att få till. Dels är det svårt att hinna följa spelaren i sökaren. Dels måste man hinna få fokus och slutartiden måste vara tillräckligt snabb för att det inte bara ska bli ett rött streck på bilden. Ni kanske inte är medvetna om det, men Björkvikshallen är fruktansvärt mörk, ur en fotograferingssynvinkel.
Har alltid gillat herrarnas rutin precis efter spelarpresentationen. Hallen nedsläckt, endast en strålkastare precis där de samlas. Kan bli ganska effektfulla foton av de. Oftast står dock domaren ivägen…
Här har ni anledningen till att jag började skriva och fotografera för H65. Peter Nordqvist. Det var han som bad mig komma och fotografera herrarnas matcher, som sedemera även blev damernas matcher. Detta är även första gången jag fotograferar i något annat än Björkvikshallen. Peter gick ju som ni vet till OV Helsingborg. Oj vilken skillnad det är när man slipper mörka träväggar, gult golv och väldigt få lampor.
Japp, jag gillar straffar. det ger mig möjlighet att utöva min favoritgren inom fotografering. Porträttfotografering. Här Nina Djapanovic i sin vanliga straffrutin i matchen mot LUGI.
Egentligen kanske inte den bästa bilden, men förmodligen ett av mina bästa handbollsminnen. Första kvartsfinalen i Challenge Cup mot HBC Nimes. Ståpälsen på mina armar när slutsignalen ljöd kan nog bara jämföras med euforin jag kände när vi vann EM-finalen 2002 på hemmaplan, eller när vi slog Danmark i kvartsfinalen i OS 2012. Jag kunde knappt ta foton de sista minuterna så nervös jag var. Detta är dessutom den första bilden jag fick publicerad på Svenska Handbollsförbundets hemsida. Utan ett öre i kompensation vill jag tillägga. Bara stoltheten att få in den.
Straffar som sagt. Har en hel uppsjö av foton på Nina, Mia, Peter, Tobias, Enes och eventuella andra straffskyttar.
Förklaring överflödig. Det är helt enkelt bara ett riktigt skönt foto.
Även detta är helt enkelt bara ett riktigt bra foto. Mia har nåt busigt i blicken. Och visst gick det vägen. Foto är från den fjärde kvartsfinalen i och mot Skövde. Ytterligare en idrottshall med bra mycket bättre ljus än Björkvikshallen.
Avslutar med ett foto på dessa två unga talanger. Hanna Blomstrand och Emma Rask. Bilden är från deras allra första träningsläger med U-landslaget. Hoppas på att få kunna fortsätta följa dem i många år framöver.